‘Kauppamuuta’ arkisto
Konstit on monet markkinoinnissa
Luomutuotteiden kysyntä on kasvanut viime vuosina ripeästi. Miten järjestää luomutuotteiden jakelu eri jakeluketjuissa menestyksekkäästi. Aiheesta kertoi LuomuTIETOverkolle luomumarkkinoinnin asiantuntija Marika Auersalmi. | ![]() |
 Lue lisää » |
Pienistä kylistä luomukalkkunoita suurille markkinoille
Erikoiset linnut, erikoiset rehut ja erikoinen pitotapa olivat Franz Planeggerin johtoajatuksia hänen käynnistäessään luomukalkkunoiden sopimustuotantoa Itävallan takamailla Launsdorfin kylässä. Nykyään 15 yhteistyötilalla kasvatetaan vuosittain 30 000 ruskeaa Kelly Bronze -kalkkunaa. Rehut teetetään omalla reseptillä paikallisella luomurehumyllyllä ja linnut teurastetaan lähellä.
.
Rohkeutta lähiluomuun
Kansa tahtoo lähiluomua. Miksi sitä ei sitten ole tarjolla?
Selätetään ihan aluksi sanahirviö. Lähiluomu. Hyväksytään se tosi asia, että lähiluomua ei ole vielä sertifioitu. Se tarkoittaa yhdelle oman kasvimaan tuotteita ja toiselle kotimaista tuotantoa. Yleisimmin lähiluomulla tunnutaan tarkoittavan kotimaakunnassa kasvatettua ruokaa. Luomuasiantuntija Mikko Rahtolan mielestä lähiluomua voisi joissain tapauksissa olla esimerkiksi Itämeren alue. Lue lisää »
Luomusadot tilastoitu vuodelta 2011
Luomuviljaa tuotettiin vuonna 2011 yhteensä 82 miljoonaa kiloa. Määrä on 2 % Suomen koko viljantuotannosta ja yli 2 miljoonaa kiloa enemmän kuin kaksi vuotta aikaisemmin. Luomurukiin sato oli 8 miljoonaa kiloa eli 9 prosenttia rukiintuotannosta. Tiedot ilmenevät Matilda maataloustilastoista Luomusatotilasto 2011 -tutkimuksesta. Lue lisää »
Luomun brändi nousussa
Luomupäivässä 23.3. 2011 teemana oli ”Luomubrändillä kauppaan”. LuomuTIETOverkko julkaisee päivän avanneet Seija Kurunmäen ja Anne Leppäsen sekä Ruotsin osuuskauppa Coopin ympäristö- ja luomujohtaja Mikael Robertssonin esitykset. Esityksissä kerrotaan mm. että kuluttajat ovat aiempaa halukkaampia maksamaan luomusta. Lue lisää »
Coop luomutuotteiden markkinajohtaja Ruotsissa
Osuuskauppa Coop on johtava luomutuotteiden markkinoija Ruotsissa. Coopin osuus Ruotsin luomumyynnistä on 40 %. Luomumyynnin osuus Coopin kokonaismyynnistä on 7,5 %, kun luomumyynnin osuus Ruotsissa on 3,4 %. Luomutuotteiden myynti kasvoi ketjussa vuoden 2010 aikana 10 prosentilla.
Coopin ympäristövetoisen liiketoiminnan kehittämisestä kokemuksia kertoi yrityksen ympäristö- ja luomujohtaja Mikael Robertsson luomupäivässä 23.3.2011 Helsingissä. Esitys julkaistaan osana LuomuTIETOverkon tuottamaa multimediamateriaalia kaikkien käyttöön. Lue lisää »
YK:n Global Compact –aloite kestävän liiketoiminnan edistämiseksi
Global Compact on Maailman suurin yritysten yhteiskuntavastuualoite. Se on YK:n alainen, yrityksille suunnattu aloite, johon liittyessä yritys sitoutuu noudattamaan Global Compactin kymmentä vastuullisen yritystoiminnan periaatetta ihmisoikeuksien, työn, ympäristön ja korruption vastaisen toiminnan alueelta. Lue lisää »
IFOAM EU-ryhmältä opas uuden EU-luomulogon käyttöön

Lisätietoja IFOAM-ryhmän sivustolla
 „10 Questions and Answers to the new organic production logo of the European Union”.
 Teksti: Jukka Rajala
Luomutuotteille uusi EU-tunnus
EU:n luomutuotteille on nyt valittu uusi tunnus. EU:n komission järjestämän suunnittelukilpailun voitti Euro-lehti. Euro-lehti-tunnuksessa valkoiset EU-tähdet muodostavat lehden muotoisen kuvion vihreällä taustalla. Merkillä lähetetään kaksi viestiä: luonto ja Eurooppa. Noin 130 000 ihmistä valitsi kahden kuukauden verkkoäänestyksellä kolmesta parhaasta ehdotuksesta luomutuotteille uuden tunnuksen eli logon. Lue lisää »